- Sebkihindi (17 – 18.yy.)
Aşırı hayalcilik, mübalağalı anlatım
Az sözle çok şey anlatmak
Derin acılar ve tasavvufi görüşler
Geniş, derin, kapalı ve girift anlam
İstiare ve teşbihlerde anlaşmazlık
Sembolizm akımına benzer
Neşatî, Nailî, Nef’î, Şeyh Galip - Hikmetî Tarz (Hâkimane Şiir, Nabi Ekolü)
Didaktik bir üslup
Dış dünyayı anlatma
Doğruyu göstermede araç olma
İçeriğe ve hikmete önem verme
Okuyucuya bir mesaj (nasihat) verme
Söz sanatlarından uzak durma
Duygu ve lirizmi değil, düşünceyi önemseme
En önemli temsilcisi Nabi (17. yy.)
Diğer temsilcileri Seyit Vehbi, Koca Ragıp, Ziya Paşa - Türki-i Basit (Basit Türkçe 15 – 16. yy.)
Sade, anlaşılır bir Türkçeyle şiir yazma
Deyim ve atasözleri kullanma
Uzun soluklu Olmamıştır.
Mahallileşme akımın öncüsü/habercisi Olmuştur.
Aydınlı Visali, Tatavlallı Mahremi, Edirneli Nazmi - Mahallileşme (Yerlileşme)Akımı(18. yy.)
Atasözü ve deyimleri kullanma
Halk tabirleri ve mahalli söyleyişlere yer verme
Günlük ve sıradan olayları şiirin konusu yapma
Özellikle mesnevilerdeki konu ve kahramanları mahalli seçme
İstanbul’a ait somut unsurları işleme
En önemli temsilcisi Nedim
Bakî, Taşlıcalı Yahya, Enderunlu Vasıf - Tasavvuf Akımı
Allah’ın varlığını ve birliğini anlatma
Vahdet-i vücut anlayışı
İlahi aşk, insan sevgisi
Tarikatlara mensup şairler
Özellikle Mevlevi tarikatı
Mevlana, Sultan Veled, Gülşehri, Âşık Paşa